E005 – First Year Project and Study Skills

Module
First Year Project and Study Skills
First Year Project and Study Skills
Module number
E005
Version: 1
Faculty
Electrical Engineering
Level
Bachelor/Diploma
Duration
1 Semester
Semester
Winter semester
Module supervisor

Prof. Dr. rer. nat. Kay-Uwe Giering
kay-uwe.giering(at)htw-dresden.de

Lecturer(s)

Prof. Dr.-Ing. Kristina Kelber
kristina.kelber(at)htw-dresden.de
Lecturer in: "First Year Project and Study Skills (Erstsemesterprojekt und Studienkompetenzen)"

Prof. Dr.-Ing. habil. Lutz Göhler
lutz.goehler(at)htw-dresden.de
Lecturer in: "First Year Project and Study Skills (Erstsemesterprojekt und Studienkompetenzen)"

Prof. Dr.-Ing. Matthias Henker
matthias.henker(at)htw-dresden.de
Lecturer in: "First Year Project and Study Skills (Erstsemesterprojekt und Studienkompetenzen)"

Prof. Dr.-Ing. Tim Baldauf
tim.baldauf(at)htw-dresden.de
Lecturer in: "First Year Project and Study Skills (Erstsemesterprojekt und Studienkompetenzen)"

Prof. Dr.-Ing. Thomas Schuhmann
thomas.schuhmann(at)htw-dresden.de
Lecturer in: "First Year Project and Study Skills (Erstsemesterprojekt und Studienkompetenzen)"

Course language(s)

English
in "First Year Project and Study Skills (Erstsemesterprojekt und Studienkompetenzen)"

ECTS credits

3.00 credits

Workload

90 hours

Courses

2.50 SCH (1.00 SCH Lecture | 1.50 SCH Internship)

Self-study time

52.50 hours

Pre-examination(s)
None
Examination(s)

Alternative examination - Portfolio
Weighting: 100% | not graded | tested in English language
in "First Year Project and Study Skills (Erstsemesterprojekt und Studienkompetenzen)"

Form of teaching

Vorlesung mit seminaristischem Charakter, Laborversuche, praktische Übung, Präsentation, E-Learning, Einzel- und Gruppenarbeit

lectures, lab experiments, practical exercises, presentation, e-learning, single and team work

Media type

OPAL Online-Kurs, Powerpoint, Anleitungen, technische Dokumenationen

OPAL online curse, PowerPoint, instruction sheets, technical documentations

Instruction content/structure
  • A1: Orientieren und Vernetzen
  • A2: Fakultät und Berufsbild
  • A3: Laborführung 
  • A4: Selbstmanagement
  • A5: Alles rund um Prüfungen
  • A6: MATLAB: Eine Arbeitsumgebung für Ingenieure
  • A7: Aufbereitung praktischer Studieninhalte: Das Protokoll
  • A8: Arduino-Projekt – Teil 1: Praktische Einführung
  • A9: Arduino-Projekt – Teil 2: Eigene Idee und Realisierung
  • A10: Arduino-Projekt – Teil 3: Präsentation
  • A11: Versuch ET01: Grundstromkreis
  • A12: Versuch ET02: Messen von Strom und Spannung
  • A1: Orientation and networking
  • A2: Faculty and job profile
  • A3: Lab tour
  • A4: Self-management
  • A5: Everything about exams
  • A6: MATLAB: A working platform for engineers
  • A7: How to write a lab report?
  • A8: Arduino project – Part 1: Practical introduction
  • A9: Arduino project – Part 2: Team project (idea and realization)
  • A10: Arduino-Projekt – Teil 3: Presentation
  • A11: Experiment ET 01 – Fundamental Electric Circuit
  • A12: Experiment ET 02 – Measuring instruments for current and voltage
Qualification objectives
  • Die Studierenden erwerben erste praktische Erfahrungen auf ihrem Studiengebiet und sind in der Lage Ergebnisse aus praktischen Studienanteilen zu hinterfragen und entsprechend wissenschaftlich darzustellen. Sie erhalten einen exemplarischen Einblick in die Aufgaben des zukünftigen Arbeitsumfeldes, welches im Zusammenhang mit der getroffenen Studienentscheidung steht.
  • Die Studierenden kennen die allgemeinen akademischen Gepflogenheiten und können diese im Hochschulalltag in Gespräch und Schriftverkehr anwenden. Sie besitzen Kenntnis über die Strukturen der Hochschule, der Fakultät Elektrotechnik, zur studentischen Selbstverwaltung und den Gremien der HTW Dresden.
  • Die Studierenden kennen die Grundvoraussetzungen des wissenschaftlichen Arbeitens und notwendige Arbeitsmethoden für das Lernen und können Ihre eigene Arbeitsweise reflektieren. Sie verfügen weiterhin über Grundkenntnisse zum Zeitmanagement im Studium.
  • Students obtain first practical experience on their study subject. They are able to question and to represent results in a scientific way. They gain insight into the job profile related to their course of studies.
  • Students know suitable academic conventions and are able to apply these verbally and in writing. They have knowledge about the structure of their university, their faculty, student self-goverment and committees at HTW Dresden.
  • Students know the basic requirements and necessary methods of scientific work and learning. They are able to reflect their own way of working. They have basic knowledge about time management for their studies.
Social and personal skills
  • Verantwortungs- und Pflichtbewusstsein
  • Selbstständigkeit und Selbstvertrauen
  • Zuverlässigkeit und Kritikfähigkeit
  • Anpassungs- und Teamfähigkeit
  • sense of responsibility and duty
  • self-reliance and self-conficende
  • reliability and ability to give and receive criticism
  • adaptability and teamwork
Special admission requirements
Recommended prerequisites
Continuation options
Literature

Lehrmaterialien werden über OPAL bereitgestellt

materials are provided on the internet plattform OPAL

Current teaching resources

  • Lehrmaterial und Links zu Software über OPAL verfügbar
  • Arduino-Kit (Ausleihe)

  • Materials and software links are provided on the internet plattform OPAL
  • Arduino starter kit (lending for first year of studies)
Notes
No information